ایده های بزرگ


ایده های بزرگ کجا هستند؟!
همه ما میدانیم، ایده خوب ایده ای است که مفید باشد.
اما ایده های مفید سه نوع هستند: واضح و ساده، واضح و سخت و پیچیده و سخت!
در دنیای استارتاپ ها افراد تفاوتی با یکدیگر ندارند، اکثر ما با ایده هایی ساده و اضح وارد این عرصه شده ایم. اما این به دلیل تنبلی نیست بلکه این یک متد است، روش مشابه سازی! استدلال و بررسی به این روش موجب صرفه جویی در زمان میشود. اما در دنیای استارتاپ ها که میزان نوآوری بسیار بالانر است این کافی نیست! شما باید از اصول اولیه فکر کنید، درست مثل فیزیک!! در دنیای علم شما با روش شبیه سازی فقط قادر به فهم علومی هستید که قبلا توسط دیگران کشف و تعریف شده و نمیتوانید مبحثی جدید در علم کشف کنید. اگر شما تفکر طبیعت را با روشی قیاسی بسط دهید، اسطوره خواهید شد!

اما ایده های واضح و سخت چه ایده هایی هستند؟
این ایده ها، ایده هایی هستند که اکثر افراد از مفید بودن آنها باخبر هستند اما درواقع نسبتا دور از تصور هستند و اصولا افراد آنها را درنظر نمیگیرند.
درنگاه اول این ایده های شبیه به سایر استارت اپ ها بنظر نمی آیند. این ایده ها نیاز به گذراندن زمان دارند. اما حتی موفقیتی محدود در هریک از آنها ارزش زمان گذاری دارد. مثل ماشین های خورشیدی، راکت های شکافت هسته ای، داروهای درمان سرطان و ...

و اما ایده های پیچیده و سخت!
این ایده ها از مشکلاتی ناشی میشوند که راه حل اونها هنوز مشخص نیست!
بیایید نگاهی به سال 2002 بیندازیم، در آن زمان یک مشکل آشکار وجود داشت "ارسال پول به دیگران دشوار بود" اما راه حل "ارسال پول از طریق ایمیل" کاملا نامشخص و پیچیده بود، چون درآن زمان ایمیل درابتدای راه معروفیت و محبوبیت خود قرار داشت.
از این رو PayPal یک ایده بسیار پیچیده به حساب می آمد که اجرای ان بسیار سخت بود! دو کمپانی "x.com" ایلان ماسک و "confinity" پیمانکاران این طرح شدند و این طرح بعدها بسیار موفق شد.
اما ایده های سخت و پیچیده امروزی کدامند؟
برای پاسخ به این سوال باید به دنیال ترکیب نامطلوب تکنولوژی باشیم!
به طور مثال: ربات مراقبت از کودکان و یا موتور جستجوی بصری و...
پس چرا اکثر افراد این ایده هارا ناددیده میگیرند؟ چون معمولا در اوایل کار خسته کننده هستند!
این همان کاری است که شما باید انجام دهید .... همین الآن شروع کنید...