فاکتور های مهم در ارزش گذاری استارت آپ ها


شاید شما نیز جزو آن دسته ای از افراد هستید که علاقه مند هستید به نحوه ی ارزش گذاری استارت آپ ها پی ببرید. باید بگوییم فارغ از تعدادی صفحات اکسل علم دقیقی پشت این موضوع نیست. وی سی ها موقع سرمایه گذاری معمولا عوامل زیادی را در نظر می گیرند—بعضی از این عوامل قابل کمی سازی هستند ولی بعضی دیگر کاملا کیفی هستند. در ادامه به بعضی از عوامل مختلف همراه با توضیح مختصر مواردی که بر آن ها تاثیر دارد اشاره می کنیم.
•مرحله ی رشد شرکت. شرکت های که در مراحل ابتدایی رشد هستند معمولا بازه ارزش گذاری دارند که بیشتر بر اساس تجربه کارآفرینان، مقدار پولی که جذب می کنند و درکی که از کل فرصت وجود دارد تعیین می شود. هر چه شرکت ها بالغ تر می شوند، اطلاعات مالی تاریخی و پیش بینی های مالی آینده نیز بر ارزش گذاری تاثیر می گذارند. در شرکت های رشد کرده، عرضه و تقاضا برای تامین مالی در کنار عملکرد مالی شرکت تعیین کننده ارزش خواهد بود، چراکه در این مرحله سرمایه گذاران دید قریب الوقوعی نسبت به خروج و فروش آن دارند.
•رقابت با سایر منابع تامین مالی. قانون ساده ای که در طول زمان به دست آمده است، این است که از منظر کارآفرین "هرچه قدر تعداد سرمایه گذاران بیشتر بهتر". زمانی که سرمایه گذار احساس کند برای سرمایه گذاری باید با سرمایه گذار های دیگر رقابت کند، قیمت بالا می رود. با این حال، این تذکر هم لازم است که بر سر رقابتی که وجود ندارد مانور ندهید. اگر این را بکنید و متوجه شوند که چنین نیست، موقعیتتان در مذاکره خراب شده و احتمالا سرمایه گذار فعلی را نیز از دست می دهید. و اگر اتفاق دیگری هم نیفتد، اهرم مذاکراتی که در قسمت های مختلف می توانید داشته باشید را از دست می دهید. اعتقاد ما این است که شما باید همیشه صادقانه مذاکره کنید. بیش از حد بالا نشان دادن موقعیتتان به ندرت به نتیجه ی خوبی منجر می شود.
•تجربه کارآفرینان و تیم مدیریتی. هر چقدر کارآفرینان با تجربه تر باشند، ریسک کار کمتر است و در نتیجه ارزش گذاری بالاتر خواهد بود.
موارد دیگر را در پست های بعدی بررسی خواهیم کرد.