کارآفرینی و جامعه امروز ایران

كارآفريني، مفهومي است كه ، نقش حیاتی در پيشرفت اقتصادي كشورها يافته است، به نحوی كه در اقتصاد رقابتي و مبتني بر بازار، امروزه داراي نقش كليدي می باشد، از اين رو رشد و استقلال كشورها نيازمند نوآوري، ابداع و خلق محصولات و خدمات جديد مي باشد.

از کار تعاریف متفاتی وجود دارد.اما از دیدگاه ما مناسب ترین تعریف برای کار را می توان تلفیق دانش،مهارت، حرکت و نگرش دانست.نگرش و زاویه ی دید افراد در این مقوله بسیار مهم می باشد و می تواند باعث مثبت و منفی شدن کل کار گردد.

فعالیت افراد با دانش و مهارت یکسان، اگر دغدغه و نگرش مثبت و مفید نداشته باشند، منجربه نتیجه مطلوب و ارزشمند نخواهد شد.

واژه‌ی ایده از جمله واژه‌های کلیدی در بحث کارآفرینی و ایجاد کار و کسب جدید است. جالب اینجاست، افرادی که نقش‌های متفاوتی در فعالیت‌های کارآفرینانه دارند، عموماً نگاه کاملاً متفاوتی هم به مفهوم ایده دارند ,  و این اختلاف نظر در مذاکره‌ی میان صاحبان ایده و سرمایه گذاران مالی بیشتر به چشم می آید.

صاحبان ایده، گاهی حتی جرأت نمی‌کنند که جزئیات ایده‌ی خود را بگویند و معتقدند که ایده تمام داشته ی آنهاست.

از سوی دیگر، سرمایه گذاران  می‌گویند که ایده روی زمین هم ریخته است و هنر اجرای ایده است و پیاده سازی یک ایده و تجاری سازی آن، جز با پشتوانه‌ی پول و سرمایه حاصل نمی‌شود. گفتـه می شـود کـه در هـر دقیقــه، ســه نفــر بــه یــک ایــده همزمــان فکــر می کننــد بنابراین،پیگیری، نوآوری، سخت کوشی و پشتکار در اجراست که از اهمیت زیادی برخوردار است.

کلیدی ترین واژه برای تعریف کارافرینی را می توان خلاقیت دانست.به عنوان بدنه و عنصر اصلی تیم و افراد کارآفرین می باشد و رمز تکامل و سعادت دنیوی و اخروی بشر می باشد.

واژه كارآفريني از كلمه فرانسوي (Entreprendre )بر معناي «متعهد شدن» است. اما در واژه نامه دانشگاهي وبستر، كارآفرين كسي است كه متعهد مي شود مخاطره هاي يك فعاليت اقتصادي را سازماندهي و اداره كند. كارآفرينان معمولاٌ افرادي اند كه ريسك معتدل را در دستور كار خود پيش بيني مي كنند، خلاق و نوآورند، عزم و اراده قوي و استقلال طلبي بالايي دارند و ثروت طلب نيستند.

کارآفرینی برای کشور دو دستاورد مهم به همراه دارد: ایجاد اشتغال و ایجاد رفاه. لذا بسط و گسترش فرهنگ کارآفرینی بسیار حیاتی می باشد.در این راستا باید توانایی های بالقوه ی مردم شناسایی شده و بسترهای اساسی برای آموزش آنها ایجاد گردد تا حرکت به سمت کارآفرینی با سرعت و کیفیت بیشتری رخ دهد که این مهم، علاوه بر همت ملت، ایجاد امکانات و فضای لازم توسط دولت را نیز می طلبد.

نقش دولت در بستر سازي براي كار آفريني مسئله بسيار مهمي است و از مهم ترين اقداماتي كه دولت مي تواند در مورد كار آفريني و اشتغال انجام دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شناساندن و روشن سازی فرصت ها
  2. ترويج فرهنگ كارآفريني
  3. آموزش فرهنگ درست كار
  4. توانمند سازي نيروي كار
  5. بستر قانونی مناسب

 

کارآفرینی در دنیای امروز و وضعیت کنونی کشور خط مقدم حرکت جوانان کوشا و دلسوز می باشد.

کارآفرینی تغییر وضع موجود با خلاقیت و نوآوری و بسیج کردن تمام اجزا و ارتباطات در دست برای رسیدن به هدف و رشد کشور و معیشت ملت می باشد.

به دلایل مختلفی ورود به این عرصه در کشور لازم و ضروری می باشد.ظرفیت بالقوه و نیروی جوان که باید بالفعل شوند و با توجه به شرایط فعلی کشور که ناشی از تحریم ها نیز می باشد، کار مردم باید به دست خود مردم حل شود و در لازمه ی کارآفرینی برای تغییر وضع موجود شکی نیست.با توجه به ترندهای جهانی نیز، توسعه ی کارآفرینی نسبت مستقیمی با رشد کشور دارد.

اما در نگاه به کارافرینی باید کل زیست بوم کارآفرینی را در نظر گرفت و بررسی کرد که شامل تمامی عناصر تاثیرگذار و مرتبط با فضای کارآفرینی کشور می باشد؛ از ایده پردازان تا سرمایه گذاران مالی و مراکز شتابدهی.زیرا با رشد یک بخش از زیست بوم و عدم رشد سایر قسمت ها، کار به خوبی پیش نمی رود و زیست بوم نامتقارن رشد می نماید.در شرایط فعلی هسته های نوپای ایران رشد خوبی داشته اند و مسیر خوبی را طی می کنند. اما در مقایسه با آنها، ارگان ها و قوانین حاکمیتی، صنعت، سرمایه گذارها و دانشگاه ها رشد متناسبی نداشته اند و این مساله می تواند منجربه ایجاد استارتاپ های گله مند و کم کارآمد و سر درگمی در کلاف کارآفرینی کشور شود.

لذا در مسیر رشد و شناخت کارآفرینی کشور باید به تمام اجزای زیست بوم کارآفرینی توجه کرد.

افراد با تمکن مالی بالا و افراد صاحب فکر و ایده هر دو سرمایه دار می باشند و برای شروع یک کار و کسب، سرمایه گذاری هر دو نیاز است. در این دید علاوه بر پول و توانمندی مالی، دانش و فکر و مهارت و سایر فاکتور های مورد نیاز برای آغاز کار، نیز سرمایه محسوب می شوند.

در واقع سرمایه اولیه دو جنبه ی مادی و معنوی دارد و هر دو برای آغاز کار لازم هستند.سرمایه مادی همچون سرمایه مالی ، دانش، تجربه و دقت و سرمایه معنوی شامل دغدغه مندی ، پشتکار، نگرش و صمیمیت و علقه بین اعضای تیم می باشد.

در این راستا برای بالا بردن حس شراکت و سرمایه پذیری بین هر دو سرمایه دار شتابدهنده های کار و کسب می توانند مفید باشند و نقش مهمی را ایفا نمایند.

شتابدهنده به هسته های نوپا آموزش های عمومی و تخصصی می‌دهد.در اختیار گذاشتن فضای کاری رایگان برای مدتی تعیین شده، بهره مندی ازشبکه‌ای مربیان و افراد متخصص و موثر در حوزه خاص آن هسته نوپا ، نمونه سازی اولیه و تخصصی، سرمایه اولیه و در نهایت کمک به معرفی به مجموعه بزرگی از سرمایه‌گذاران مالی و عقد قرارداد بین آنها از خدمات شتابدهنده ها می باشد.