معرفی استارتاپ - استارتاپ مهره: ارائه دهنده راهکارهای گیمفیکیشن


چرا بازی؟

برای بسیاری از ما پیش آمده که انگیزه انجام موارد زیادی از کارهای روزمره همچون برنامه کاهش وزن، برنامه فیزیوتراپی، مطالعه برای امتحان و... را نداریم.

عدم انجام چنین فعالیت‌هایی هزینه‌های بسیاری دارد، همچنین باعث سرخوردگی می‌شود.

علاوه بر زندگی شخصی، یک مدیر همواره به دنبال این است که کارمندان با انگیزه بیشتری کار کنند. کیفیت محصول یا خدمات بالاتر باشد در حالی که هزینه‌ها در کمترین حالت ممکن باشند.
آیا تنها راه، انگیزه‌مند کردن کارمندان به کار بیشتر و باکیفیت‌تر، تحریک مادی آن‌ها -با دادن مزایایی همچون مرخصی یا افزایش حقوق یا ترفیع- است؟

ایده ی شما برای حل اینگونه مسائل چیست؟

تاریخ نشان داده است که افراد به هنگام بازی کردن، بسیار انگیزه‌مند بوده‌اند. همواره با اختیار خود به بازی ورود پیدا کرده و با تنفر بازی را ترک نکرده‌اند[1]. افراد هنگام بازی متوجه گذر زمان نمی‌شوند. مردم نه‌تنها برای بازی کردن از کسی پول نمی‌گیرند، بلکه حاضرند برای آن پول خرج کنند[2].

ای کاش می‌شد

کارمندانم همچون زمانی که با علاقه به سمت بازی می‌روند، به محل کار بیایند!

برای انجام برنامه کاهش وزن‌ام به اندازه بازی کردنم انگیزه و علاقه داشتم!

مردم اشتیاق به هزینه زمانی، فکری، پولی و... در بازی را برای خرید اجناس مغازه‌ام داشته‌باشند!

 هزینه تبلیغاتم نصف می‌شد.

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن استفاده از ابزار بازی و فرآیندهای بازی‌وار در کارهای جدی و مفاهیم غیر بازی‌است.

این ایده جدید، از سال 2008 در جهان مطرح شده که حدود 3 سال پیش در ایران وارد شده است. اما هنوز بسیار جای کار دارد!

هدف از اجرای گیمیفیکیشن، ایجاد دغدغه، انگیزه، توجه، مشارکت و... در انسان‌ها برای انجام یک کار، باور به یک موضوع، نهادینه کردن یک فرهنگ و... است.

نمونه کاربرد گیمیفیکیشن:

  • خرید محصول و بازاریابی (دیجیتال مارکتینگ)
  • درآمد زایی و ایجاد اشتغال در کسب‌وکار
  • فعالیت کلاسی یا آموزش
  • پذیرفتن یک فرهنگ جدید (فرهنگ سازی)
  • برندسازی
  • ارزش گذاری و نمونه سازی برای محتواهایی با مفاهیم غیر بازی

نوآوری و خلاقیت در موفقیت یک پروژه گیمفیکیشن بسیار تاثیرگذار است.

هزینه‌ی اولیه برای استفاده از گیمیفیکیشن در حوزه های مختلف مانند امور اداری، بهداشت، علوم فناوری، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی متفاوت است.

البته در موفقیت یک کسب‌وکار موارد مختلفی نقش دارند، از جمله

  • وجود سرمایه گذار و کارآفرین با سرمایه‌ی اولیه به همراه برنامه‌ریزی
  • تیم سازی و کار تیمی قوی در پیشرفت، رشد و شکوفایی کسب‌وکار تاثیر به‌سزایی دارد.
  • مزیت رقابتی بالا در بحث تجاری‌سازی

در مورد استارتاپ مهره

استارتاپ مهره به ‌صورت تخصصی در حوزه ی گیمیفیکیشن -بازی‌وارسازی- در حال فعالیت است. این گروه فعالیت خود را از سال 1396 تحت نظارت شتابدهنده‌ی سیمرغ آغاز نموده است.

مهره، مهره ی ارتباط بین تفریح و بیزنس شماست!

استارتاپ مهره بر روی آموزش تخصصی، طراحی و ارائه راهکارهای گیمیفیکیشن تمرکز کرده و با چندین شرکت از جمله مبین نت، بیمه آسیا، بایودنت و Europe car همکاری داشته‌است. همچنین گروه مهره سابقه درخشانی در برگزاری رویدادها، ورکشاپ و کارگاه آموزشی گیمیفیکیشن داشته است.

سایت مهره، دنیایی از محتواهای مفید پیرامون گیمیفیکیشن و بازیوارسازی است.

مهره پذیرای کارآموز در حوزه‌های طراحی بازی، گرافیک و تولید محتواست.

پروژه های مهره

ماپاپا

ماپاپا اولین نمونه ی رسمی تولید بازی استارتاپ مهره هست. نسخه‌ی بتای آن حدود 3 هفته‌ی دیگر وارد مارکت‌های مختلف خواهد شد. نسخه‌ی ابتدایی این پروژه به منزله‌ی تست مکانیزم‌های بازی به بازی‌کنان عزیز عرضه خواهد شد. پس از آن با دریافت بازخورد مناسب، به مارکت‌های مختلف کشور بازخواهد گشت.

با گرفتن بازخوردهای مثبت بسیاری از طراحان، گیمرها و سرمایه گذار های داخلی و خارجی از نمایشگاه‌های TGC و الکامپ، مهره با انگیزه بیشتری به سوی هدف حرکت می‌کند.

 

[1] حتی ممکن است که با زور از ان خارج شوند!

[2] برای مثال در ایران حدود 940 میلیارد تومان در سال 96 بوده است.